torstai 11. heinäkuuta 2013

Korjausompelua ja velvoitteiden viidakko

Mie olen viime päivät keskittynyt perustyöhön elikkä ompeluun. Vaihtanut vetoketjuja, pienentänyt mekkoja ja tilaustyönä ommellut juhlaboleron. Ja on mukavaa työtä. Oon jopa hillassa ehtinyt pyörähtää ;)

Nyt mie sitten yritän keskittyä näihin yrittäjän lakisääteisiin velvollisuuksiin: veroihin. Jokaisen kuukauden 12 päivä pitää tilittää verohallinnolle arvonlisäveroa 24%. Yksinkertaisesti selitettynä mie vähennän myynnin alvista ostojen alvin ja tilitän erotuksen sitten valtiolle. 

Lisäksi mun pitää maksaa ennakkovero parin kuukauden välein. Mun piti arvioida loppuvuoden palkkaa vastaava osuus ja siitä mie maksan nyt sitten joka kuukasi ennakkoveroa. Jos mie maksan sitä liikaa, tulee palautuksia, jos arvio on ollut alakanttiin, tulee mätkyjä. Kolmas lakisääteinen velvollisuus on eläkevakuutusmaksu. Siinä piti kans arvioida vuositulot, ja kuukausittain maksaa eläkevakuutusmaksua, joka kattaa mun eläkkeen kunhan eläkkeelle jään. 

Mua on aina peloteltu näillä lakisääteisillä maksuilla, mutta ainakin tässä vaiheessa tuntuu että niistä selviää ihan kunnialla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti