torstai 30. kesäkuuta 2016

Anni ompelee edelleen

Yli kaksi vuotta on mennyt edellisestä kirjoituksesta ja paljon on tapahtunut matkan varrella, mutta pääasia on että ompelen edelleen :)

Minulla on ompelimo Rovaniemen keskustassa yhdessä 4 muun ompelijan kanssa. Meillä on erittäin valoisat ja toimivat tilat ydinkeskustassa, uutta Designhotellia vastapäätä. Yhteisompelimo useamman yrittäjän kesken on erittäin toimiva ratkaisu, sillä jaamme asiakkaiden lisäksi yhdessä liikehuoneiston kiinteät kulut. Yhteisompelimon hyötyjä on muitakin, on työkaverit, joiden kanssa voi vaihtaa ajatuksia, voi kysyä neuvoa ja tuuraamme toisiamme mikäli tulee jotain äkillistä menoa, sairaustapauksia tai perhekiireitä. Ja lisäksi kehitämme yhteistä toimintaamme koko ajan, eilen viimeksi laadimme markkinoinnin vuosikellon ja siihen liittyvät toimenpiteet. Yksin puurtamisellakin on hyvät puolensa, mutta tässä toimintamallissa on helppo yhdistää molemmat. Jos kaipaa sosiaalisuutta, menee ompelimolle, jos kaipaa omaa rauhaa, voi työskennellä joko kotona, tai sitten ompelimon aukioloajan ulkopuolella.

Mistä yrittäjän arkeni koostuu? Minun työ koostuu pääasiassa mittatilausvaatteista, esiintymisvaatteista sekä alihankintatyöstä. Meillä on ompelimolla tehty työnjakoa työkavereiden kesken ja minulle valikoitui kuin luonnostaan mittatilausvaatteet ja esiintymisvaatteet. Teen toki muutakin tarvittaessa, mutta koimme parhaaksi vaihtoedoksi keskittyä tiettyihin osa-alueisiin, näin kokonaisuus on helpompi hallita ja oman työn organisointi helpottuu.

Teen töitä vaihtelevalla rytmillä. Monesti menen ompelimolle jo klo 6, sillä olen kokenut aamun ensimmäiset tunnit omalla kohdalla kaikkein tehokkaimmiksi. Ompelimolla olen reiluun puoleen päivään, yhden kahden aikaan lähden kotiin. Illalla saatan vielä käydä ompelemassa, mikäli on kiireinen aikataulu. Tosikiireessä olen ompelimolla vielä illalla yhdentoista aikaan, mutta yöunista en suostu tinkimään missään kiireessä.
Asiakaspalveluvuoropäivänä, joita kohdallani on 2 viikossa, menen ompelimolle viimeistään klo 10 ja tulen viideltä kotiin. Päivän aikana ompelen normaalisti sekä palvelen liikkeeseen tulevat asiakkaat.
Vapaus työaikojen suhteen on minun kohdalla erittäin hyvä ratkaisu. Poissa ovat ne kiireaamut, jolloin hampaat kirskuen ajoin pitkin jätkänkynttilää töihin kolmea vaille kahdeksan, taas myöhässä. Kun on vapaus valita, voi mennä töihin jo kuudelta rennoin mielin, tai jos aamu venähtää pidemmäksi, menen varttia vaille kymmenen aukaisemaan liikkeen. Myös perheen vuoksi joustava työaika on helpottavaa. Joulun aikaan pienimmän tapaturman vuoksi olin kolmisen viikkoa kokonaan poissa töistä ettei pienimmän tarvinnut sairastaa yksin kotona. Ja hyvällä omallatunnolla pystyin olemaan poissa töistä.

Yrittäjyyden aikana olen kadottanut ennen päivittäin tuntuneen "minun pitäisi olla nyt jossain muualla" tunteen. Riittämättömyyden tunne työssä ja kotona on loppunut. En tiedä johtuuko se vapaista työajoista vai olenko tullut rennommaksi asioiden suhteen, mutta kokonaistyytyväisyys elämään, arkeen on kasvanut huimasti.

Ammatillisesti olen kasvanut valtavasti näiden yrittäjyysvuosien aikana.  Ammatillisen kasvun tueksi aloitin oppisopimuksella yrittäjän ammattitutkinnon, joka on ollut erittäin järkevä valinta. Puoli vuotta olen nyt opiskellut ja ensimmäinen näyttökoekin on jo ollut. Innokkaana odotan syksyä, jotta pääsee taas  haastamaan omaa yritystoimintaa ja kehittelemään uusia ideoita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti